Blog


gezonde huidvitamine - maandag 25 maart 2019


 
Afgelopen weekend van 22 maart heb ik een lente detox weekend gedaan. In de ochtend groentesapjes, in middag soepje of salade en in avond ook salade. Geen vlees maar zondag mocht wel een ei. Het gaf mij best wisselende emoties, van: kom op, volhouden… tot ach wat maakt die 2 dagen nou een verschil. Eigenlijk een excuus zoekend waarom ik het niet hoefde vol te houden. Ik heb volgehouden en ben daarom vanochtend ook maar begonnen met een groentesapje. Omdat ik regelmatig groentesapjes maak heb ik een slow juicer en dat maakt het allemaal wel wat makkelijker. De sap is ook lekkerder dan in een smoothie, vind ik zelf maar als je alleen een blender hebt kun je natuurlijk ook groenten toevoegen aan je smoothie. Het voordeel is niet alleen dat je minder calorieën binnen krijgt maar ook veel gezonde vitaminen. In zo’n sapje verwerk je met gemak meerdere groenten en daardoor krijg je makkelijker meer vitaminen binnen. 
In mijn praktijk gebruik ik goede huidverzorging met ingrediënten waar de huid uit opgebouwd is. Ik adviseer om deze producten ook thuis te gebruiken om de huid te geven wat ze nodig heeft. Als je 5x per week patat of iets dergelijks eet en 2 dagen gezonde groenten kun je ook niet verwachten dat die 2 dagen alles goed maakt van wat je de andere 5 dagen eet. Zo is het ook voor je huid, maar ik zeg wel…beter iets dan niets. Dus denk niet dat de 2 dagen dan helemaal geen zin hebben want alle kleine beetjes helpen maar continuïteit zal betere resultaten brengen.
Mijn sapje van vanochtend bevatte 2 wortels, 2 stengels bleekselderij, een citroen, een centimeter verse gember en een rode puntpaprika. De laatste heb ik wel even de zaadlijsten van verwijderd.
Ik kan vertellen dat deze combinatie groentesap echt prima te drinken is en het bevat ook nog veel waardevolle vitaminen voor je huid. (De belangrijkste vitaminen voor je huid zijn A, E en C).
De wortels bevatten niet alleen bètacaroteen. Bètacaroteen is pro-vitamine A en wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Een portie wortels bevat ook flink wat vitamine B, C, E en K. Verder zitten ze vol met vezels, natrium, kalium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.
De paprika is rijk aan vezels en een natuurlijke bron van vitamine E, folaat (vitamine B11) en vitamine B6.  Het is een goede bron van plantaardig eiwit, de gele en roodoranje bevatten veel bètacaroteen. Citroenen bevatten veel vitamine C maar ook mineralen zoals kalium en calcium. Calcium is belangrijk voor je tanden en botten.
Bleekselderij bevat de volgende vitamines: Vitamine C, B1 en B2, foliumzuur. Mineralen in bleekselderij zijn voornamelijk kalium, natrium, calcium, fosfor en in mindere mate ijzer.
Gember bevat vitamine B1, B2, B6, en C. De mineralen die je in gember zitten zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. ... Gember bevat veel antioxidanten. Deze helpen om schade in de lichaamscellen en dus ook in onze huid te voorkomen.
Kortom deze groenten en dit sapje bevatten veel goede vitaminen voor onze huid. 
Goede verzorging voor jezelf en je huid houdt niet op met alleen een crème aanbrengen. Kijk ook eens naar de ingrediënten in de huidverzorging, je eetpatroon en daarmee je voedingsstoffen. Je emotionele staat, want ook stress en emoties hebben invloed op jou en daarmee ook op je huidconditie. 

Ik heb een lijst/overzicht van ingrediënten in huidverzorgingsproducten gemaakt die je beter zou kunnen vermijden. Je kunt deze binnenkort gratis downloaden. Daar kom ik nog op terug.
Kijk jij nu ook anders naar groenten? Voor een mooiere huid.
Liefs en fijne dag, Alma



Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:


Terug naar de vorige pagina >